niedziela, 10 kwietnia 2011

[4 ] Cassandra Clare ' Miasto Szkła'



W tym tygodniu mam dla was książkę Cassandry Clare ‘ Miasto Szkła’. Jest to trzecia część z serii Dary Anioła. Oczywiście ja jak zwykle roztrzepana nie miała pojęcia o tym, ze ta pozycja jest kontynuacja i zażyczyłam ją sobie na gwiazdkę. Taaak niech żyje moja spostrzegawczość. jednak mała wpadka nie zniechęciła mnie i przebrnęłam przez tą jakże ciekawą powieść. Ale wszystko po kolei.
Cassandra Clare -pisarka, urodzona w amerykańskiej rodzinie w Teheranie, mieszkała we Francji, Anglii i Szwajcarii zanim skończyła 10 lat. Od szkoły średniej mieszkała w Los Angeles i Nowym Jorku, gdzie pracowała w redakcji. W 2004 r. zaczęła pracę nad powieścią Miasto Kości. Znana dzięki opowiadaniu ‘ Draco Trilogy’ ( jest to fandom związany z Harrym Potterem) . Kolejnym jej dziełem jest „The Very Secret Diaries”, które wiąże się z kolei z fandomem ‘ Władca Pierścieni’.
W "Mieście Kości" i "Mieście popiołów", poznaliśmy główną bohaterkę bestsellerowej serii "Dary Anioła", Clary Fray - nastoletnią rudowłosą dziewczynę o skłonnościach do wpadania w tarapaty. W "Mieście szkła", pośród chaosu wojny Nocni Łowcy będą musieli się zdecydować, czy podejmą walkę u boku wampirów, wilkołaków i innych Podziemnych… czy przeciwko nim. Również Jace i Clary muszą podjąć ważną decyzję: czy pozwolić sobie na zakazaną miłość? "
Jak można określić tą książkę jednym słowem? Wspaniała, niesamowita, jedna z lepszych, jakie ostatnio miałam okazję czytać. Miało być jednym słowem . Książkę wypatrzyłam w Internecie, a dokładnie dotarłam do niej po jednym cytacie, który bardzo mnie zaintrygował. Na zajęcia z kulturoznawstwa musiałam przygotować prezentacje na temat kazirodczych związków, które pojawiają się w literaturze. Poszperałam, poszukałam i znalazłam: „-Jesteś moją siostrą- rzekł w końcu.- Moją siostrą, moją krwią, moją rodziną. Powinienem cię chronić- zaśmiał się bez krzty wesołości.- Chronić przed chłopcami, którzy pragną zrobić z tobą to, co ja bym chciał.” Wydaje mi się, że ten jeden cytat wyraża więcej niż dwanaście rozdziałów. Jest w nim coś, co człowieka urzeka i przyciąga i nie chodzi mi tutaj nawet o to, że miłość Clary i Jace jest zakazana, ale o to, w jaki sposób on wyraża swoje uczucia, które na marginesie są bardzo silne. Jak w wielu innych książkach tak i tutaj znajdujemy oklepany schemat. Chłopak, dziewczyna, zakochują się w sobie, dowiadują się, że nie mogą być razem. Jedno się usuwa w cień, chce zrazić do siebie dziewczynę i ‘umawia’ się z innymi. Bla, bla, bla. Czy nie można by wymyślić czegoś bardziej oryginalnego? Czegoś, co by przełamało banał. Najwyraźniej nie. Nie mniej jednak książka jest genialna. Chociaż miłość brata i siostry już jest przełamaniem jakiś konwenansów. Wielu z nas boi się czytać o takich związkach gdyż są one niemoralne. Jednak nie oceniajmy książki po okładce. Poznajemy wielu barwnych bohaterów, którzy nadają tej książce tempa i kolorytu. Każdy z nich jest inny i ma własne poglądy, o które walczy. Autorka stworzyła nowy świat, nadała mu wszystkie cechy, wykreowała go na swój sposób jednak każdy może się tam odnaleźć. Nie są jej obce problemy nastolatków. Pierwsza miłość, strach przed ujawnieniem, nienawiść, poświęcenie dla innych. Moim zdaniem jest to bardzo ciekawa pozycja, ponieważ każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Wampiry, demony, potwory,miłość, koegzystencja, walka. Cassandra zmieniła swoje codzienne życie w przejmującą i wciągającą historię. Jak w każdym dziele tak i tu są pewne minusy. Denerwowała mnie główna bohaterka. Jak na nieporadną dziewczynę przystało ładuje się w tarapaty, jest uparta i nie da jej się nic wytłumaczyć. Myśli, że wszystko wie najlepiej. Nie wiem czy ja jestem jakoś uprzedzona do tych wszystkich biednych dziewczyn, które muszą być uratowane przez księcia na białym rumaku.? Za to Jace… No panowie macie nowego konkurenta w walce o damskie serca. Dla takiego mogłabym upadać w każdym kolejnym życiu. Ja już nie mogę się doczekać kolejnej części książki nie mniej jednak wam polecam przeczytanie trzech, które są dostępne i to w prawidłowej kolejności, a nie tak jak ja od tyłu .

29 komentarzy:

  1. Ja przeczytałam wszystkie części, które jak na razie się ukazały i żałuj, że zaczęłaś od tej, bo już nie będzie tego 'efektu zaskoczenia'. Ja się zakochałam w tej trylogii i mogę ją czytać codziennie <3 :)

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie pierwsza część tej serii czeka grzecznie na półce, no ciekawe jak mi z nią pójdzie?

    OdpowiedzUsuń
  3. Szczerze mówiąc to nie czytałam żadnej książki z tej serii, ale możesz być pewna, że to zrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Och, tak niesamowita książka :D Podpisuję się również pod komentarzem Violy ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ogromną ochotę na książki z tej serii. Mam nadzieję, że będą w bibliotece xD

    OdpowiedzUsuń
  6. Mogę śmiało powiedzieć, że Dary Anioła są moją ulubioną serią ;) Zgodzę się z Violy, ża masz czego żałować, bo świat stworzony przez Cassandrę Clare jest magiczny i niezywkle fascynujący - każdy wyraz, linijka, strona to coś pięknego (oczywiście moim skromnym zdaniem) :D Bardzo podoba mi się twoje zdanie: "Jednak nie oceniajmy książki po okładce." - niestety grafika jest... lepiej pozostawię tę kwerstię bez komentarza. Irytowała cię Clary ? To jakim cudem zniosłaś zachowanie Simon'a, co :P No i ostanie pytanie, ale tym razem do ogółu: Czy wy również wyczekujecie kolejnej cześci, tak zniecierpliwienie, że nie możecie czasem zasnąć z tego powodu w nocy ? xD

    OdpowiedzUsuń
  7. Uuu, współczuję Ci, że zaczęłaś od 3 części. Ja osobiście nie wyobrażam sobie, że miałabym zacząć czytać tę serię od końca. To wspaniałe, niesamowite moim zdaniem książki. Gdy czyta się je po kolei, spotyka się tyle niespodziewanych zwrotów akcji! Autorka zaskakuje na każdym kroku. Jednak gdy zacznie się czytać tę serię od tyłu, ten element zaskoczenia zostaje usunięty niestety. ;) Niemniej nie mogę się doczekać 4 części, już zacieram na nią łapki. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. jak przebrnę przez poprzednie części to i po tę sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  9. No cóż taka jest cena za własną głupotę xD Naprawiłam swój błąd i przeczytałam poprzednie części , ale macie rację to już nie było to samo ;D Ojj Simon też mnie jakoś troszeczkę irytował , ale jednak Clary wiedzie w tym prym ;D Już ttak bardzo chciałabym przeczytać kolejną część!

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam w domu wszystkie części, bo moja córka jest wielką fanką. Czyta już inna serię tej samej autorki. Na pewno w końcu zmusi mnie do lektury. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Od dawna ciekawi mnie ta seria, więc możesz być pewna, że kiedyś ją przeczytam.

    A 'Sen nocy letniej' gorąco polecam i gwarantuję, że nie będziesz się przy niej nudzić ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Szkoda, że zaczęłaś od trzeciej części. Ja przez dwie poprzednie obgryzałam palce ze zdenerwowania, czekając na ten jeden moment...
    Dary Anioła to naprawdę wspaniała seria, jedna z moich ulubionych. A na czwartą część czekam z rosnącą niecierpliwością.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wielokrotnie widywałam tą książkę i recenzje, jednak nadal mam wrazenie, że na chwilę obecną to pozycja nie dla mnie. Poczekam do wakacji, wtedy zazwyczaj moje upodobania zmieniają się o 360 stopni:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam wszystkie trzy części i też jestem zachwycona. Niby taki typowy romans młodzieżowy, ale tak urzekająco napisany... Sięgnij po wcześniejsze tomy, a później po "Mechanicznego anioła" (teraz czytam) - myślę, że przypadną Ci do gustu:)

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja nie mam jakoś zapału do tych trylogii o aniołach ani wampirach i elfach. ale kto wie, może kiedyś coś mnie sieknie i jak się rzuce to przeczytam wszystko naraz:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Słyszałam o tej serii, ale jakoś nigdy nie miałam na nią ochoty. Po przeczytaniu Twojej recenzji niestety nic się nie zmieniło.

    OdpowiedzUsuń
  17. opis tej części bardzo mnie zachęcił nim po nią sięgnę musze rozejrzeć za wcześniejszymi tomami.

    OdpowiedzUsuń
  18. Okładka mnie skutecznie zniechęca, ale Twoja recenzja jest taka pozytywna, więc może... kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Cassandra Clare należy do grona moich ulubionych pisarek książek dla młodzieży. Czytałam wszystkie "Miasta" oraz "Mechanicznego anioła", a teraz z niecierpliwością czekam na "Miasto Upadłych Aniołów", które ukaże się w maju. Co się zaś tyczy bohaterów - mnie również denerwowała Clary, za to Jace... Ah, Jace. Co tu dużo mówić? Boski i tyle. :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam Cassandre Clare. Te książki tak mnie wciągnęły, czytałam tom za tomem. Akurat byłam wtedy chora i mam wrażenie, że nie pamiętam dwóch dni. Te dwa dni spędziłam w zupełnie innym świecie. Jace... był boski :D. Nie mogę się doczekać kolejnej części.

    OdpowiedzUsuń
  21. ani jednej jeszcze nie czytałam,ale ja mam czas na czytanie ;))

    OdpowiedzUsuń
  22. Słyszałam pozytywne opinie, ale jakoś nigdy nie miałam okazji przeczytać. Teraz chyba będę się za nią rozglądac;))

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna recenzja:)
    Książka czeka na półce - cały cykl. Już się nie mogę doczekać lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Pamiętam, że "Harry'ego Pottera" zaczęłam czytać tak właśnie od środka :D Teraz już dokładnie sprawdzam, czy aby na pewno zaczynam od tomu pierwszego. "Dary anioła" mnie niestety nie do siebie nie przekonują.

    OdpowiedzUsuń
  25. Hej. Pisałaś, że jesteś zainteresowana Złą miłością. Zapraszam na maila bujaczekowna@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Od jakiegoś czasu zabieram się za tą serię. Jeszcze mi się to nie udało ;p Ni cóż, postaram się to zmienić. zapraszam na w-krainie-andersena.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  27. Czytałam tylko pierwszą część z serii, może pora sięgnąć po kolejne? :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Słyszałam, ale jeszcze nie zabrałam się za czytanie :)

    OdpowiedzUsuń